Amber and brass
Când Louis Poulsen și Poul Henningsen au introdus pentru prima dată sticla colorată, suflată manual, în anii 1920, au încercat să atragă noi clienți. Pe atunci, accentul era pus pe culori calde și naturale, cu expresii distincte și o măiestrie frumoasă. Abajururile de sticlă ofereau un avantaj sub forma de a lăsa o parte din lumină să strălucească, direcționând-o în același timp în sus, în jos sau în interiorul camerei. Acest lucru a asigurat că lampa a contribuit la iluminarea generală și la atmosfera confortabilă.
Continuăm să vedem o tendință de a încorpora culori aurii în decorul scandinav, în special nuanțe de galben - de la galben deschis la galben închis. Abajururile de chihlimbar sunt companionii perfecți ai acestei tendințe, deoarece culoarea are un efect incredibil de primitor și emite o expresie caldă și calmă. Lumina aurie a abajururilor de lampă de chihlimbar amintește de lumina lumânărilor - o lumină atmosferică pe care Poul Henningsen s-a concentrat să o recreeze în formă electrică pentru a ne satisface nevoile umane.
Filosofia primei lumini - Gândurile din spatele lămpii iconice PH
În 1907, designerul, arhitectul, autorul și criticul cultural danez Poul Henningsen a văzut pentru prima dată lumina electrică a zilei. În 1920, jumătate din gospodăriile daneze erau dotate cu iluminat electric, dar el credea că becul electric crea o lumină imposibilă - fie era prea ascuțit, fie abajurul fura cea mai mare parte a luminii. Ca răspuns, a început să dezvolte un abajur care să emită lumină la capacitate maximă fără să orbească, și și-a petrecut cea mai mare parte a vieții îmblânzind și rafinând fenomenul. “It seems as though the strength of light that has been cheaply acquired for us in recent years has cost us the quality, beauty, and truth of our light.” – Poul Henningsen. “Just think about how much fine and precise filigree work and watchmaking could be done by the light of a single flame back in the day.”
Potrivit lui Poul Henningsen, tehnicienii au visat să transforme noaptea în zi - un vis pe care l-a considerat neartistic și greșit, deoarece ființele umane au nevoie de ritmul circadian. “On a winter’s day, when dawn and dusk practically meet at midday, you can have your light on all day – but of course, you don’t want a fluorescent lamp that reminds you of the light of noon on a summer’s day.”
Gânduri ca acestea l-au inspirat pe Poul Henningsen să creeze o lampă care să reducă cantitatea de orbire incomodă și să îmbunătățească lumina electrică în ceea ce privește nevoile ființelor umane.
După cum spune mitul, ideea unui nou sistem de abajur i-a venit în 1915, când mama sa, scriitoarea Agnes Henningsen, era disperată să se vadă în oglindă. Ea era incredibil de vanitoasă și se vedea urâtă în lumina rece a becului electric. Îi lipsea strălucirea caldă a lămpii cu petrol. Acest lucru a dat naștere dorinței sale de a crea noi lămpi pentru casă, făcându-l să experimenteze cu o varietate de becuri, reflectoare și abajururi. Indiferent de motivațiile sale, Poul Henningsen a fost preocupat de ideea de a crea o lumină mai bună.